pondělí 23. ledna 2017

První letošní emise na maxikartách

Hned v samém začátku roku se mi sešlo od kolegů tolik maxikaret, že mi málem zaplnily celou plochu počítače, když jsem je stahoval z mailu. Vezmu to tedy popořádku a představím vám maxikarty vytvořené k první letošní emisi známek. V pátek 20. ledna vyšly tři příležitostné poštovní známky - v emisi Tradice české známkové tvorby známka připomínající známého výtvarníka Oldřicha Pošmurného, v emisi Historické dopravní prostředky letadlo Aero A-14 ČSA a nádherný známkový sešitek plný pokladů - tedy českých korunovačních klenotů.
Začněme první letošní známkou z emise Tradice české známkové tvorby vzpomínající na výtvarníka Oldřicha Pošmurného. Oldřich Pošmurný se narodil v roce 1942 v Táboře. Vystudoval grafickou úpravu knih a časopisů, výtvarné dějiny knihy a ilustraci a figurální kresbu. Po skončení studií pracoval v nakladatelství Svoboda. Od roku 1968 pracoval jako samostatný výtvarník ve svobodném povolání. Během této doby spolupracoval z pražskými knižními a hudebními nakladatelstvími. Od roku 1965 navrhl přes 2000 knižních obálek, přebalů a knižních úprav, přes 100 podnikových značek, ochranných známek výrobků, logotypů výstav a kulturních akcí. Navrhl řadu československých a českých poštovních známek. Zemřel v roce 2010 ve věku 68 let.

maxikartu vytvořil Josef Fronc
Maxikartu s portrétem Oldřicha Pošmurného vytvořil pro Společnost sběratelů analogických pohlednic Josef Fronc. Josef ve svém archivu našel fotografii z veletrhu Sběratel 2009, kde měl O. Pošmurný výstavu svých ambigramů (ambigram=slovo, jenž lze číst z více než z jedné strany) a se souhlasem rodiny ji použil na maxikartu.
Další emise připomíná historický dopravní prostředek - letadlo AERO A-14 ČSA.


maxikartu vytvořil Martin Hlavtý

Letadlo Aero A-14 byl československý jednomotorový cvičný, pozorovací a dopravní dvouplošník z 20. let 20. století. Jednalo se o licenční výrobu typu Hansa-Brandenburg C.I. V roce 1923 byla těmito stroji zahájena pravidelná doprava Československých státních aerolinií. U nových strojů se však objevily problémy s nadměrnými vibracemi motorů a v důsledku otřesů i s nádržemi, proto začaly být stroje postupně stahovány k vojenské dopravní skupině a začala se s nimi provozovat vojenská letecká pošta z Prahy do Bratislavy. Pravidelné lety na vojenské poštovní lince zahájil 1. března 1923 major Skála s A-14 civilní poznávací značky L-BARA a cestujícím při tomto letu byla jeho manželka.


maxikartu vytvořil Martin Hlavatý

V roce 1926 se podíl A-14 v ČSA zmenšil na necelých 8% a stala se z nich letadla záložní. Poté se stroje vracely k vojenskému letectvu a jejich služba u ČSA skončila několika málo lety v roce 1927.


pokračování
zdroj: cpost.cz
wikipedia.org

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...