Ve středu 12. června 2013 byly vydány dvě oficiální maxikarty České pošty, s.p. - odboru Postfila k letošní emisi Historické dopravní prostředky. Na známkách jsou vyobrazeny motocykl Čechie 33 - Böhmerland a železniční osobní drezína Tatra 15/30. Autorem výtvarného návrhu poštovních známek je Václav Zapadlík. Známky na maxikartách jsou znehodnoceny denním razítkem pošty Praha 1 v den vydání.
carte maximum známka Pofis 768 - Historické dopravní prostředky Motocykl Čechie 33-Böhmerland denní razítko, Praha 1, 12.6.2013 |
carte maximum známka Pofis 769 - Historické dopravní prostředky Železniční osobní drezína Tatra 15/30 denní razítko, Praha 1, 12.6.2013 |
Motocykl Čechie (Böhmerland) vyráběl v českém pohraničí od roku 1925 Albín Hugo Liebisch. Jeho motocykly se proslavily jako nejdelší na světě. Běžně přepravovaly tři osoby a do roku 1939, kdy skončila jejich výroba, vzniklo asi 3000 kusů různých typů.
carte maximum známka Pofis 768 - Historické dopravní prostředky Motocykl Čechie 33-Böhmerland denní razítko s erbem Nového Města pražského, Praha 1, 12.6.2013 |
Základní model měl objem 600 ccm a dlouhý trubkový rám. Jednoválcový stojatý motor s rozvodem OHV byl vlastní Liebischovy konstrukce a dával výkon 12 nebo 13,2 kW při otáčkách 2800 až 3000 za minutu. Zadní kolo poháněl přes třístupňovou oddělenou převodovku. Přední kolo bylo odpruženo dvojicí vinutých pružin a třecích tlumičů. Zadní kolo bylo pevně uloženo v rámu. Stroj měl bubnové brzdy a disková kola - lisovaná nebo odlitá z hliníku. Hmotnost motocyklu byla 180 až 226 kilogramů podle provedení. Na zádi byly uloženy dvě nádrže na palivo.
carte maximum známka Pofis 768 - Historické dopravní prostředky Motocykl Čechie 33-Böhmerland denní razítko s erbem Nového Města pražského, Praha 1, 12.6.2013 |
Böhmeland dosahoval rychlosti až 95 km/h a měl spotřebu okolo 6 l na 100 km. Výrobce dodával svoje modely v barevných provedeních červenožlutá, zelenožlutá nebo v kombinaci černá-šedá-žlutá. Motocykly se vyráběly do 2. sv. války, která jejich výrobu přerušila a nakonec zastavila. Do dnešních dnů se jich údajně dochovalo pouze 75 kusů, z toho 50 v České republice a 38 v dobrém technickém stavu.
varianta od Martina Hlavatého |
Z důvodu potřeby jednoduché a laciné služební přepravy osob na železniční síti ČSD vyhlásilo Ministerstvo železnic roce 1924 soutěž na vhodné motorové vozidlo. Pro tento účel vyrobila v témže roce firma Tatra Kopřivnice motorovou drezínu Tatra T 15. Drezínu poháněl plochý dvouválcový vzduchem chlazený motor o objemu 1056 ccm s výkonem 12 k. Od roku 1927 dodávala Tatra drezíny s vylepšenými motory T 12 a pravděpodobně od roku 1932 i s větším čtyřválcovým motorem T 30 (1678 ccm, 24 k). Drezíny se vyráběly buď s otevřenými karoseriemi, krytými v případě nepříznivého počasí plátěnou střechou, nebo s demontovatelnou pevnou střechou a okenními rámy (tzv. "Nástavková limuzína") či jako limuzíny s pevnou střechou. Do roku 1932 bylo vyrobeno 71 drezín T 15 (obvykle čtyřmístných), do roku 1938 bylo vyrobeno dalších 30 kusů drezín T 15/30 se čtyřmístnou nebo s šestimístnou karoserií.
carte maximum známka Pofis 769 - Historické dopravní prostředky Železniční osobní drezína Tatra 15/30 denní razítko s erbem Nového Města pražského, Praha 1, 12.6.2013 |
Drezína vyobrazená na poštovní známce pochází ze sbírek Technického muzea v Praze. S dalším exemplářem se můžete setkat v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici. Na něm je zajímavá především otočná vzpěra umístěná pod vozidlem, která umožňovala otočení vozu o 180 stupňů, bez potřeby točny nebo výhybny. Drezína tak mohla jezdit mezi dvěma železničními stanicemi po jedné koleji tam a zpět.
PK
Žádné komentáře:
Okomentovat