Dne 6. března 2013 vydalo Ministerstvo průmyslu a obchodu dvě příležitostné poštovní známky z emise Historické dopravní prostředky. První z nich vyobrazuje vlečný remorkér - parník typu P 18, zvaný také „Péčko“. Tyto u nás používané vrtulové parníky byly původně určené pro službu v hamburském přístavu. Oproti tradičním říčním vlečným parníkům byly kratší, širší a s větším ponorem. Lodní vrtule u největších modelů dosahovaly průměru až dva metry. Lodě měly krátká kormidla, která nepřesahovala obrys zádi. K vlečení sloužil masivní odpružený vlečný hák.
carte maximum známka Pofis 756 - parník "Péčko" 18 denní razítko Nového Města pražského, Praha 1, 30.3.2013 |
Parníky „Péčka“ byly hojně užívány a patřily k výdobytkům své doby. Na vltavsko - labské cestě u nás patřily k nejrozšířenějším plavidlům. Kariéra parníků typu „P“ byla ukončena vzestupem dieselových motorů, pro jejich vyšší výkon. Druhá poštovní známka vyobrazuje vrtulník Aero HC2 - Heli Baby. Vrtulník je namalovaný dle originálu, který je vystavený v Národním technickém muzeu v Praze.
carte maximum známka Pofis 757 - vrtulník Aero HC-2 denní razítko Nového Města pražského, Praha 1, 30.3.2013 |
Vývoj vrtulníku byl zahájen koncem 40. let 20 století v továrně Aero. Stavba prototypu začala v roce 1951, první zkušební „upoutaný“ let se konal v březnu 1954 a první skutečný let v prosinci téhož roku. Vrtulník byl představen veřejnosti v roce 1955 na brněnském veletrhu.
carte maximum známka Pofis 757 - vrtulník Aero HC-2 denní razítko Nového Města pražského, Praha 1, 30.3.2013 |
Sériová výroba započala až koncem 50. let. Vojenské označení letounu bylo VR-2. Od roku 1961 byly HC-2 přebudovány na typ HC-102. K další modernizaci vrtulníku mělo dojít v roce 1963, ovšem k její realizaci nedošlo, protože ČSLA začala používat sovětské vrtulníky Mi-1, Mi-2 a Mi-4. Vrtulníky HC-2 a HC-102 byly předány Svazarmu a několik z nich bylo použito filmovými společnostmi k natáčení filmů.
PK
zdroj: ctu.cz
wikipedia.org
Žádné komentáře:
Okomentovat