čtvrtek 19. ledna 2017

Krátké zamyšlení...

nad příspěvkem J. Fronce k "maxikartě" se známkou Závod míru - 1956. Zjednodušeně řečeno, za tvorbou nemusí nutně stát hlubší myšlenka analogie, po které pátráme. Řada československých maxikaret tehdy vznikala právě při filatelistických výstavách, a to bez kontextu ke známce. Populární byly zejména náměty fauny a flóry na poštovních známkách. Dalším možným důvodem by mohla být vazba cyklistických legend - účastníků závodu, ke městu, kde se výstava konala... Více světla do problému by jistě vnesli pamětníci či lidé, kteří mají desítky let k maximafilatelii blízko. Napadá mne např. kolegyně Hradílková z Přerova. Ta by jistě věděla, jak to tehdy ve skutečnosti mohlo být.
Při pátrání na internetu se mi podařilo najít dvě maxikarty, kde je známka a razítko v dokonalé shodě. Analogii zde netřeba vysvětlovat. Vše je pěkně čitelné z obou maxikaret.



Obě maxikarty již mají své místo v galerii maxikaret, kterou spravuje Jiří Hanáček. Znovu doporučuji strávit čas prohlídkou a studiem československých maxikaret, které Jiří pečlivě vyhledává, identifikuje a archivuje v galerii. V loňském roce se mu podařilo doplnit dalších 80 československých maxikaret. Je až neuvěřitelné, jak plodní tehdy filatelisté byli, a to si osobně myslím, že se podařilo podchytit zlomek toho, co tehdy vytvořili. Řada československých maxikaret totiž nepocházela z tvorby našich filatelistů. Tvořilo se také, velmi hojně, i za hranicemi naší země. Škoda jen, že řada těchto výtvorů je zde prakticky nedostupných. Jiřímu patří opět dík za aktivitu, kterou významně přispívá k povědomí o historii tohoto oboru.
PK

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...