pondělí 28. května 2012

Technické památky - Baťův kanál

Dne 16. května 2012 vydalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR další příležitostnou poštovní známku z tradiční emise Technické památky



Jde o Baťův kanál (původně Vnitrozemský průplav Otrokovice-Rohatec), historickou vodní cestu vybudovanou v letech 1934 až 1938 v délce téměř 53 km (od Otrokovic do Skalice). Vede částečně po řece Moravě. Jinde  vede uměle vyhloubenými kanálovými úseky. 

Baťův kanál, zdroj: batacanal.cz

Průměrná šířka kanálu je 12 metrů a hloubka 1,5 metru. Na vodní cestě je postaveno 50 mostů podjezdných ve výšce od 2,3 metrů, nejčastěji však ve výšce 3,3 metrů. Hlavním materiálem dopravovaným po vodě byl lignit (hnědé uhlí) do Baťových závodů ve Zlíně a Otrokovicích. Využívala se také pro zavlažování přilehlých luk a polí. Pro neekonomičnost byla nákladní doprava ukončena v roce 1960. Technická památka slouží od roku 1996 jako turistická vodní cesta.

analogická pohlednice (carte maximum)
známka: Pofis 720 - Technické památky-Baťův kanál
denní razítko, Veselí nad Moravou, 16.5.2012
vytvořila: Ladislava Hradílková

Na Baťově kanále se nachází 10 přístavů sloužících k dlouhodobému kotvení lodí a s turistickým zázemím a 11 přístavišť, sloužících ke krátkodobému kotvení lodí. Na poštovní známce je vyobrazeno přístaviště ve Veselí nad Moravou. O analogickou pohlednici s razítkem v den vydání známky se tentokrát postarala paní Ladislava Hradílková. Díky :-) Autorem výtvarného návrhu je Adolf Absolon, rytecky s ním spolupracoval Martin Srb. 


V sobotu 9. června 2012 pak bude známka slavnostně pokřtěna přímo v přístavišti ve Veselí nad Moravou.


Na závěr opět přináším pár obrázků z 19. minivýstavky ke vzniku poštovních známek Baťův kanál a Pražský hrad-Tintoretto.


      

Další zajímavé odkazy na Baťův kanál:
PK
zdroj: batacanal.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...